In gesprek met de burenbemiddelaars

Normaal zijn ze met dertien, de burenbemiddelaars. Een groep vlotte mensen die geheel vrijwillig op pad trekken met het doel alle buren in Ninove met elkaar te verzoenen. Wanneer iemand bij de burenbemiddeling terechtkomt met een probleem of klacht, trekt de burenbemiddelaar op pad om met beide partijen een gesprek aan te gaan. Deze maand draaiden we de rollen eens om en trokken wij tot bij hen voor een fijne babbel.

 Enkele buurtbemiddelaars

Kunnen jullie even kort schetsen wat het project burenbemiddeling juist inhoudt?

“Het woord zelf zegt het eigenlijk zelf al, wij bemiddelen tussen buren, zo simpel is het (lacht). Als burenbemiddelaar zijn we er om mensen te ondersteunen bij een onenigheid met hun buurvrouw of -man. Wanneer we gecontacteerd worden omtrent een burenruzie of een probleem, proberen we met beide partijen in gesprek te gaan. Daarna brengen we ze samen voor een gezamenlijk gesprek in de hoop een oplossing te kunnen vinden.”

“Klopt, iemand die een probleem ervaart met zijn buur en die buur hierover niet kan of durft aan te spreken kan dit doorgeven aan ons contactpunt. Daarna trekken wij met twee vrijwilligers de baan op om te achterhalen wat het probleem juist is en of dit opgelost kan worden. Zelf bieden we echter geen kant-en-klare oplossingen aan, het is de burger die met een voorstel moet komen. Wij zijn er louter om de dialoog op gang te brengen en hen hierin te ondersteunen.”

Hoe zijn jullie zelf in dit project beland?

“Onze groep burenbemiddelaars bestaat volledig uit vrijwilligers, die gecoördineerd worden vanuit de stad. Velen van ons waren hiervoor vrijwillig te werk in het vaccinatiecentrum en zochten een nieuwe invulling nadat dit uitdoofde.”

“Wij zijn ook één voor één sociaal bewogen mensen. Dus wanneer de stad op de proppen kwam met dit project trok het ons eigenlijk allemaal wel onmiddellijk aan. Uiteindelijk hebben we allemaal een 5-daagse opleiding gevolgd waarin we concrete info meekregen over hoe we bepaalde situaties het best aanpakken. En nu zijn we uitgegroeid tot een mooie groep geëngageerde vrijwilligers.”

Voor wat kunnen de mensen allemaal bij jullie terecht?

“Dit kan voor alles zijn. Bij bewoners van een appartement gaat dit bijvoorbeeld vaak over geluidsoverlast. Ander buren klagen dan vaker over een overhangende boom, een haag die niet gesnoeid wordt of onkruid dat niet verdelgd wordt.”

“Vaak weten we zelf niet wat te verwachten of is het nodig eerst wat onderzoek te doen. Een banale discussie kan vaak het gevolg zijn van jarenlange frustraties die opgelopen zijn. Of het valt ook voor dat de buur in kwestie helemaal uit de lucht valt wanneer we gaan aankloppen. Andere mensen zijn dan weer geholpen met eens een goeie babbel om hun hart te luchten. Elke situatie is dus anders, maar dat houdt het ook boeiend voor ons.”

Wat is het voordeel dat mensen kunnen halen uit zo’n burenbemiddeling?

“Eerst en vooral hopen we natuurlijk de mensen hun probleem te kunnen oplossen. Maar het grote voordeel aan onze werking is dat we eigenlijk als een soort neutrale factor kunnen gezien worden. We zijn neutraal en blijven steeds onpartijdig. Een oordeel vellen is niet waarvoor we komen, al hopen sommige buren wel dat we hen gelijk geven als we langskomen (lacht).”

“Het mooie is ook dat we soms een tussenstap kunnen zijn alvorens er verdere, bijvoorbeeld gerechtelijke, stappen worden ondernomen. Wij proberen een oplossing te vinden waar beide partijen gelukkig mee zijn. Wanneer mensen moeten passeren aan het Vredegerecht kan het al eens gebeuren dat een bepaalde partij benadeeld achterblijft. En in tegenstelling tot het gerecht, is onze hulp volledig gratis (lacht).”

 

Meer info over het project burenbemiddeling vind je op ninove.be/burenbemiddeling