Milieu op school
MOS! Neen, niet wat je van tussen de stoeptegels haalt, wel alles rond milieu op school. Met MOS ontwikkelen scholen een milieuvriendelijke en duurzame leeromgeving. Wij brachten een bezoekje aan zo’n MOS-school: stedelijke basisschool De Hazelaar in Nederhasselt. Zorgjuf Eva vertelt ons meer over wat zij op school allemaal realiseren en ondernemen.
Dag Eva, De Hazelaar is een MOS-school. Wat moeten we daar onder verstaan?
"We organiseren als school verschillende MOS-activiteiten. Dat zijn activiteiten waarmee we leerlingen willen meenemen in het verhaal dat klimaat en natuur belangrijk zijn en we er dus zorg voor moeten dragen. Hier op school vertaalt zich dat in kleine zaken, zoals het samen op zoek gaan naar energieverspillers. We proberen onze afvalberg ook zo klein mogelijk te houden, door kinderen en ouders aan te sporen om gebruik te maken van een drinkbus en een koeken- of brooddoos. Ook bij verjaardagtraktaties geven we de voorkeur aan iets gezond, zoals een stuk fruit of iets zelfgemaakt, om zo weinig mogelijk afval de school binnen te brengen. Daarnaast hebben we de grotere initiatieven zoals de Strapdag in het begin van het schooljaar, waar iedereen wordt aangespoord om te voet of met de fiets naar school te komen. We nemen ook deel aan de Week van het Bos en maken elk seizoen een wandeling om de kinderen de veranderende omgeving te laten ervaren. Ook hebben we elk jaar enkele workshops of toneeltjes op school om kinderen bewust te maken over sorteren.”
En ook met de #iktrekhetmijaan-week, van 17 tot 23 februari, gaan jullie aan de slag?
“Zeker! We verdelen onze grote initiatieven onder de verschillende klassen. Zo neemt de derde graad de zwerfvuilactie op zich, de tweede graad ontfermt zich over Wereldwaterdag en deze maand werkt onze eerste graad vooral rond de #iktrekhetmijaanactie. Het is het derde jaar dat deze actie plaatsvindt, vroeger was dit gekend als de Dikkentruiendag, maar nu wordt het concept dus ruimer getrokken. Dat betekent ook dat we veel verschillende kanten kunnen opgaan. Ik ga samen met de leerkrachten eerst op zoek naar een bepaald thema waar we de aandacht op willen vestigen. Dan bekijk ik wat juist haalbaar is voor de leerlingen en leerkrachten. Dit jaar zullen we aandacht vestigen op herbruikbare spullen. Knutselen met gebruikte materialen en voorwerpen of wie weet zelfs een heuse ruilbeurs. De ideetjes ontbreken alvast niet!”
Hoe pak je het aan om zo’n thema uit te leggen aan jonge kinderen?
“Doordat we meer vrijheid krijgen in de keuze van het thema, is dat natuurlijk eerst heel veel opzoek- en filterwerk. Gelukkig vind je tegenwoordig een groot aanbod aan info rond verschillende klimaatthema’s op maat van de kinderen. Als we het geknipte thema gevonden hebben, proberen we er een verhaal of leuk kinderboek aan te koppelen. Doorheen de week dient het verhaal als springplank voor de leerstof. We merken dat die thema’s ook steeds meer beginnen te spelen bij kinderen, zeker wanneer er zulke initiatieven aan worden gekoppeld. Soms loop ik over de speelplaats en hoor ik een kind een klasgenootje aanspreken over het feit dat ze hun brooddoos vergeten zijn (lacht). Het blijft hen dus wel zeker bij!”
Dergelijke initiatieven zijn heel mooi, maar vragen wel heel wat voorbereiding, naast het lesgeven. Hoe pakken jullie dit aan binnen de school?
"Bij ons houdt het zorgteam zich hiermee bezig. Ik ben een van de leden. We werken een volledige activiteit of les uit waarmee de leerkrachten aan de slag kunnen. Dat beperkt zich natuurlijk niet tot de MOSactiviteiten, we zoeken ook naar opdrachten voor de Gedichtendag, de Voorleesweek of de Jeugdboekenmaand."
Vind je het niet jammer dat je die activiteiten niet zelf kan doen met de leerlingen?
"Ik heb hier nog lesgegeven in het zesde, derde en twee leerjaar, maar uiteindelijk ben ik toch gezwicht voor de rol van zorgleerkracht. Ik begeleid onder meer kinderen die wat extra hulp nodig hebben. Dat kan zijn omdat ze het moeilijk hebben met iets of juist omdat ze extra uitdaging zoeken. Het is een uitdagende job die ik heel graag doe. Al zit het misschien wat in de genen, want mijn mama stond ook in het onderwijs."