Ronkende printers en dozen vol papier
Maandelijks leggen we dezelfde vijf vragen voor aan een ondernemer. Om zo de mens achter de ondernemer te leren kennen. Deze maand gingen we langs bij Mailing Company, waar dozen vol papier en ronkende printers ons opwachten. Zaakvoerder Erwin Vanden Meersch leidt ons rond in zijn heiligdom.
Waarom koos je voor een leven als zelfstandige?
“Die stap was eigenlijk het sluitstuk van een lange carrière bij het bedrijf. Ik werkte bij Mailing Company sinds 1994. In 2013 kondigde de eigenaar aan te willen stoppen. Op dat moment had ik eigenlijk al de dagelijkse leiding van de zaak. De zaak overnemen, is een stap die ik me nog niet beklaagd heb. Het is hard werken en het zijn lange dagen, maar het geeft ook veel voldoening en vrijheid en daar teken ik graag voor.”
Wat is het eerste dat je ’s ochtends doet als je de zaak opent?
“In een drukkerij begint de dag meestal op de computer. Mails beantwoorden en bestellingen opvolgen. Maar eigenlijk is het moeilijk om echt de vinger te leggen op het begin van de dag. Als ondernemer ben je altijd met je zaak bezig. Je staat er mee op en gaat er mee slapen. En ’s nachts droom je er nog eens over ook (lacht).”
Wie zijn je klanten?
“Ons klantenbestand is heel gevarieerd. Dat gaat van KMO’s en zelfstandigen die drukwerk nodig hebben, tot verenigingen en scholen. Ook architecten kunnen bij ons terecht, omdat we nog planafdruk op groot formaat aanbieden. Vaak werken we ook voor andere drukkerijen. Maar ook particulieren komen tot bij ons. Bijvoorbeeld om geboortekaartjes te laten drukken of een eindwerk in te binden. Ook als je maar één enkel formulier willen laten afdrukken kan je dit via de website bestellen. Dat we de mensen ook van dienst kunnen zijn voor deze kleine dingen vind ik heel belangrijk.”
Wat is je grootste talent?
“Dat is moeilijk om over jezelf te zeggen, maar als ik iets moet benoemen, denk ik aan vindingrijkheid. Als er zich een probleem stelt, ga ik tot het uiterste om een oplossing te vinden. Zo hadden we regelmatig het probleem dat mensen in de file zaten en daardoor hun drukwerk niet konden afhalen binnen de openingsuren. Zo groeide het idee voor ons online bestelsysteem in combinatie met onze lockers, waar mensen met een persoonlijke code op elk moment van de dag hun bestelde drukwerk kunnen komen ophalen.”
Wat maakt je dag goed?
“Veel werk geeft voldoening, en wanneer de bestellingen wat teruglopen kan ik daar toch over piekeren. Op die momenten trek ik me echt op aan de fijne berichten van tevreden klanten. Een vriendelijk woord kost niets en doet echt goed!”