Jolien over een luisterend oor
Maandelijks leggen we dezelfde vijf vragen voor aan een ondernemer. Om zo de mens achter de ondernemer te leren kennen. Deze maand laten we naar onze oren kijken! We zijn te gast bij Jolien Vereertbrugghen van hoorcentrum Jolien in Meerbeke, waar je ondertussen al twee jaar terechtkan met al je gehoorproblemen.
Waarom koos je voor een leven als ondernemer?
“Ik heb 10 jaar in loondienst gewerkt bij een gekende keten van hoorcentra. Dat heb ik altijd graag gedaan, maar ik vond het werk ook wat beperkend. Het bestaan als zelfstandige sprak me erg aan omdat ik klanten een persoonlijkere beleving en een betere dienstverlening kon geven. Ik kan nu flexibeler werken en het is een veel persoonlijker contact. Ik heb nu ook het gevoel dat ik zorgverlener ben en niet gewoon verkoper van hoorapparaten.”
Wat is het eerste wat je doet als je je zaak opent?
“Mijn dag begint steeds met het nakijken van mijn agenda. Dan kijk ik welke mensen ik die dag zie en zorg ik dat alle apparaten en accessoires die ik hen wil voorleggen klaar en opgeladen zijn voor gebruik. ’s Avonds doe ik vooral nog administratie.”
Wie zijn je klanten?
“Bij een hoorcentrum denken mensen vooral aan oudere mensen, maar eigenlijk zie ik hier iedereen passeren. Jongere kinderen die oordopjes nodig hebben om te gaan zwemmen. Jongeren die op zoek zijn naar gehoorbescherming om te gaan fuiven, veertigers en vijftigers die door een gehoortrauma in het verleden schade hebben opgelopen of merken dat ze minder goed horen. Uiteraard ook senioren. Dat brede scala aan mensen maakt het werk ook zo fijn. Wat opvalt, is dat jongere mensen sneller geneigd zijn om een afspraak te maken als ze merken dat er een probleem is. Ouderen schuiven gehoorproblemen meer voor zich uit.”
Wat is je grootste talent?
“Met mijn klanten heb ik erg veel geduld, al zal mijn omgeving dat in de privésfeer misschien minder herkennen (lacht). Ik ga steeds op zoek naar de beste oplossing en daar mag best wat tijd in kruipen. Ik wil niet dat mensen hier buiten gaan zonder tevreden te zijn.”
Wat maakt je dag goed?
“Ik word echt blij als een klant me een berichtje of een mailtje stuurt om me te bedanken voor de hulp met het oplossen van hun probleem. Zo stuurde iemand me ooit een berichtje om te zeggen dat ik hem zijn leven had teruggegeven. Als je zoiets leest, word je toch instant gelukkig?”