Passie voor patrimonium?

Voor de dienst patrimonium halen we al eens graag onze stevige laarzen uit de kast. We gaan langs bij Rudy en Karen, op het moment dat ze volop in werfoverleg zitten. Allesbehalve een saaie bureaujob dus, die dienst patrimonium. Dat net dàt de job zo leuk en boeiend maakt, vertellen ze ons in geuren en kleuren.

Karen en Rudy

Dag Karen, Rudy, met wat houdt zo’n dienst patrimonium zich vooral bezig?

Rudy: “Wij doen eigenlijk alle werken die uitbesteed worden. Dit gaat zowel om kleinere als grotere projecten, maar het zijn allemaal werken die onze eigen technische dienst van de stad niet uitvoert. Zo houd ik mij bijvoorbeeld momenteel bezig met het inrichten van een dementiecentrum in het woonzorgcentrum. Ook de inrichting van het nieuwe jeugdhuis, De Krasjel, namen wij voor onze rekening. Dit gaat dan over het vernieuwen van de elektriciteit, het aanbrengen van een brandwerend plafond, .. Taakjes die onze technische dienst dus niet kan uitvoeren en waarvoor wij op zoek gaan naar een externe firma.”

Karen: “Daarnaast zitten ook grotere projecten zoals bijvoorbeeld de renovatie van De Flapuit of de sloop van de Kaaischool bij onze dienst. Binnenkort mogen we ook twee nieuwbouwprojecten opstarten voor de nieuwe schoolgebouwen van De Lettertuin en een uitbreiding bij De Hazelaar. Daarnaast volgen we ook alle onderhoudscontracten op die worden uitbesteed. Dit kan gaan over het onderhoud van de verwarming in stadsgebouwen of onderhoud van brandcentrales en liften. Ook herstellingen die onze technische dienst niet kan uitvoeren zoals bepaalde elektriciteitswerken of een herstelling aan het dak horen daarbij.”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag bij jullie op dienst er dan ongeveer uit?

Rudy: “Goh dat is best een moeilijke vraag (lacht). Elke dag is er wel een werf waar we naartoe moeten, klein of groot. Daarnaast hebben we vaak overlegmomenten met verschillende diensten. Alle projecten die wij uitvoeren of opvolgen zijn namelijk altijd in functie van een andere dienst natuurlijk, niet voor onszelf. Maar ook heel wat administratie komt er bij kijken. Het opmaken van besluiten, bestelbonnen, facturen, … Het is een zeer gevarieerde job, waarbij we veel in aanraking komen met andere diensten.”

Karen: “Die variatie is ook het fijne aan onze job vind ik. Je hebt binnen onze organisatie ook collega’s die een hele dag bestelaanvragen moeten opmaken bijvoorbeeld, dat zou ik niet kunnen. Zoals Rudy zegt zijn we veel op de baan. Daardoor kan je dag soms wel wat hectisch worden, zeker als er ook nog eens wat problemen tussenkomen. Die kunnen soms voor enkele kleine paniekjes of zuchten zorgen op onze bureau. Wanneer er een stukje van de Kaaischool instortte bijvoorbeeld, dan denk je wel even ‘Wat nu?’. Maar anderzijds is het wel fijn als je dat dan onmiddellijk kunt oplossen en dat houd de job natuurlijk ook boeiend.”

Een gevarieerd takenpakket, als ik het zo hoor. Hoe verdelen jullie de taken?

Karen: “We zijn natuurlijk een kleine dienst, waardoor we goed op elkaar afgestemd moeten zijn, maar wij hebben echt een zeer fijne samenwerking. De projecten proberen we altijd wat te verdelen, maar we zijn steeds elkaars back-up. Meestal neem ik de grotere projecten op mij. Maar bepaalde projecten zoals de sporthal bijvoorbeeld dat doen we uiteraard met twee. Zo’n groot project dat kan je niet alleen opnemen. Hierbij zijn we ook al op verschillende problemen gestoot, wat het dan natuurlijk extra fijn maakt dat je met twee bent om op elkaar te kunnen rekenen.”

Rudy: “Ik neem inderdaad vaak de iets kleinere, inrichtingsprojecten voor mijn rekening. Zoals de afdeling in Klateringen nu bijvoorbeeld, maar ook het balieplein of de inrichting van de raadszaal. De projecten lijken misschien kleiner, maar er kruipt zeker evenveel werk in. Bij grotere plannen werken we namelijk vaak samen met een architect, bij een klein project moet je die rol even op jou nemen. Dat betekent dat ik dan zelf op zoek moet gaan naar verschillende aannemers en ik niemand heb om op terug te vallen. Verder komt er natuurlijk ook heel wat administratief bij al onze projecten kijken, maar ook dat werk verdelen we onder ons twee.”

Wat is voor jullie het leukste project waar je al aan hebt kunnen meewerken?

Karen: “Ik vind alle projecten eigenlijk wel fijn. Vooral omdat je het resultaat van je eigen werk kan zien. Wanneer de mensen achteraf tevreden zijn, is dat leuk natuurlijk. Zo sprak een moeder mij onlangs aan. Haar zoon was naar het jeugdhuis geweest en had haar verteld dat het daar toch wel heel leuk vertoeven was. Dat is uiteraard leuk om te horen, zeker omdat die feedback dan van een burger komt en zelfs niet van een collega.’

Rudy: “Ik sluit me daar zeker bij aan. De appreciatie die je krijgt van collega’s bijvoorbeeld dat het nieuwe balieplein aangenaam werken is of dat de gemeenteraadzaal best knap geworden is, dat is fijn. Of een ouder die je vertelt dat De Flapuit een zeer fijne school is geworden voor hun kinderen zonder te weten dat jij dat project hebt uitgevoerd (lacht). Daarnaast krijgen we ook de kans om aan heel wat mooie projecten te werken natuurlijk zoals het omvormen van het vroegere politiekantoor naar een noodopvang voor mensen in woningnood of voor Oekraïense vluchtelingen. Het resultaat van onze job is heel zichtbaar.”


Contact informatie