Individueel bezoldigd personenvervoer (Taxidecreet)
Individueel bezoldigd personenvervoer
Vanaf 1 januari 2020 geldt een nieuw soort vergunning voor alle vormen van individueel bezoldigd personenvervoer. Met die ene vergunning kunnen vervoerders met hun voertuig vier verschillende exploitatievormen uitvoeren:
- Standplaatstaxi
Het voertuig wordt ter beschikking gesteld van het publiek op een standplaats op de openbare weg die voorbehouden is voor diensten voor individueel bezoldigd personenvervoer. - Straattaxi
Het voertuig wordt ter beschikking gesteld van het publiek, hetzij op een bepaalde standplaats op de openbare weg in de zin van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, hetzij op eender welke andere plaats die niet in het openbaar vervoer is opengesteld en waarover de exploitant beschikt. - Ceremonieel vervoer
Het voertuig wordt ter beschikking gesteld van het publiek voor ceremonies op basis van een schriftelijke overeenkomst. - Openbaar vervoertaxi
Het voertuig wordt ter beschikking gesteld van het publiek via de Mobiliteitscentrale in het kader van collectief aangeboden openbaar personenvervoer waarbij wordt ingespeeld op specifieke individuele mobiliteitsvragen van personen.
De terbeschikkingstelling heeft betrekking op het voertuig en niet op elk van de plaatsen ervan als het voertuig ingezet wordt als standplaatstaxi, of op elk van de plaatsen van het voertuig en niet op het voertuig zelf als het ingezet wordt als collectieve taxidienst.
De bestemming wordt door de klant of door de vervoerde persoon bepaald.
De Bestuurderspas
De bestuurderspas geldt enkel voor bestuurders en niet voor exploitanten en is vanaf 1 juli 2020 verplicht voor alle bestuurders, ongeacht type vergunning exploitant waarvoor ze rijden.
Bestuurders moeten volgende documenten kunnen voorleggen om een bestuurderspas te krijgen:
- rijbewijs
- medische keuring
- bewijs talenkennis niveau B1 of A2 mits erewoordverklaring om binnen de twee jaar niveau B1 te behalen
- uittreksel uit het strafregister jaarlijks in te dienen
- adreswijzigingen of gerechtelijke vonnissen moeten meteen gemeld worden.
Hoe aanvragen?
Vergunningen, bestuurderspassen en machtigingen worden aangevraagd via de website van Centaurus2020.
Hulp nodig ? Deze handleiding, opgemaakt door de VVSG, helpt je op weg.
Aandachtspunten
Voor bestaande taxi- en vvb-exploitanten met een vergunning afgeleverd voor 31 december 2019, geldt er een overgangsbepaling waarbij de lopende vergunningen aflopen zoals voorzien. Dat betekent dat alle regels, mogelijkheden en beperkingen van die vergunning van toepassing blijven.
Vergunningen vanaf 1 januari 2020 vallen meteen onder nieuwe voorwaarden en moeten bijvoorbeeld bewijs van Nederlandse taalkennis aanleveren.
Veel gestelde vragen
- Blijft de mogelijkheid om combivoertuigen in te zetten, dus taxi en VVB?
De huidige taxiregelgeving, en dus ook de gemeentelijke reglementen die hierop geënt zijn, blijven gelden zolang de huidige vergunningen lopen. Dus als een exploitant bijvoorbeeld een taxi-(en/of VVB-)vergunning heeft van 20 maart 2018, dan blijft die geldig tot 20 maart 2023.
In de nieuwe regelgeving is een gecombineerd gebruik moeilijker. Het verhuren van een voertuig met bestuurder kan immers enkel nog voor ceremoniewagens (bv limousines, lijkwagens,...). En die kunnen bezwaarlijk als taxi's ingeschakeld worden. Veel van de huidige VVB-ritten zullen in de nieuwe regelgeving dus sowieso taxiritten worden.
- Hoe kan de exploitant een vergunning voor een ceremoniewagen aanvragen?
Op niveau van de vergunning moet de keuze niet gemaakt worden. De vergunning volstaat als basis om straattaxi-diensten te rijden. Voor standplaatstaxi vraag je in de betrokken gemeente een machtiging aan, voor ceremonieel vervoer moet je een schriftelijke overeenkomst voor minstens 3 uur met de klant hebben, voor OV-taxi (vanaf eind 2021) moet je een overeenkomst met de (nog op te richten) Mobiliteitscentrale hebben.
Emissienormen
Taxivoertuigen moeten voldoen aan minimale emissienormen. Die normen werden in 2019 vastgelegd in het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer en worden trapsgewijs verstrengd. De normen die gelden vanaf 1 januari 2025 werden deels afgezwakt.
Niet de verwachte vergroening op deel van de wagenmarkt
In 2019 werd verwacht dat de vergroening van de voertuigen op de markt zich verder lineair zou ontwikkelen. Dat blijkt na analyse van VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) niet het geval. Vooral voor de minibussen en de monovolumes wordt niet de voorziene vooruitgang geboekt.
Minder strenge normen voor minibussen en monovolumes
- Initieel werd de minimale ecoscore voor minibussen (goed voor 41% van alle taxivoertuigen) vanaf 2025 vastgesteld op 61. Die norm wordt nu bijgesteld naar 55, een lichte verhoging van de huidige norm van 54.
- Voor de monovolumes (5%) is de nieuwe norm vanaf 2025 vastgesteld op 67, 4 punten hoger dan de huidige norm en 4 punten lager dan de aanvankelijk voorziene norm van 71.
- De luxevoertuigen (zoals limousines) werden in de eerste fase gelijkgesteld met de minibussen. Uit de analyses van VITO blijkt dat er bij de motoren voor de meest gebruikte modellen in dit segment wel meer evolutie is dan bij de minibussen. De voorziene ecoscore 61 is daarom te verantwoorden.
- Ook wat betreft de voertuigen in de categorie 4+1 (51%) blijkt uit de analyse van VITO dat het niet noodzakelijk is om de voorziene ecoscore 74 aan te passen.
Overzicht van de aangepaste normen
Sinds 1 januari 2020 gelden de minimale emissienormen alleen voor de voertuigen die bij de DIV (Dienst voor Inschrijving van Voertuigen) zijn ingeschreven na die datum. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle voertuigen aan de minimale emissienormen voldoen.
Aantal zitplaatsen | Vanaf 01/01/2020 | Vanaf 01/01/2025 | Vanaf 01/01/2030 | |||
Inschrijving DIV vóór 01/01/2020 (tot max eind 2024) | Inschrijving DIV na 01/01/2020 | Inschrijving DIV vóór 01/01/2025 (en na 1/1/2020) | Inschrijving DIV na 01/01/2025 | Inschrijving DIV vóór 01/01/2030 (en na 1/1/2025) | Inschrijving DIV na 01/01/2030 | |
Minibus | Geen | 56/54* | 54 | 55 | 55 | Zero- emissie |
Monovolume | Geen | 66/63* | 63 | 67 | 67 | Zero- emissie |
Luxevoertuig | Geen | 56/54* | 56 | 61 | 61 | Zero- emissie |
4+1 | Geen | 71/67* | 71 | 74 | 74 | Zero- emissie |
*de hoogste waarde geldt voor voertuigen gebouwd voor 2021 en getest volgens NEDC-produre, de laagste waarde voor voertuigen vanaf 2021, getest volgens WLTP-procedure.
Meer informatie
Meer informatie rond taxi vind je op www.vlaanderen.be/taxi.
Contact informatie
Mobiliteit (dienst)
Stadhuis - site Bevrijdingslaan
Bevrijdingslaan 7
9400 NinoveOpeningsuren
- Vandaag gesloten
- Morgen open van 08:30 tot 12:00 (na afspraak), van 14:00 tot 16:00 (na afspraak)