Toegankelijke handelaars

Toegankelijke pleintjes, voetpaden en straten voor íedereen, dat is het doel. Of je nu moeilijk te been bent, in een rolstoel zit … de stad wil het je zo aangenaam mogelijk maken. Ook handelaars kunnen hun steentje bijdragen. Zo kozen al verschillende Ninoofse zaken voor een bellend vlak voor hun zaak. Bellend? Ja hoor, je leest het goed.

bellend vlak

Dag Agnessa, jij zette je mee in voor dit project. Vertel eens, wat is het opzet ervan?

“Met team welzijn van het Sociaal Huis doen we er alles aan om het de inwoners van Ninove zo aangenaam mogelijk te maken. En daar komt onder andere die toegankelijkheid bij kijken. Er zijn de laatste tijd al stappen gezet voor een toegankelijkere en leefbare stad voor iedereen, zoals met de vernieuwing van de handelskern. Maar wij wilden ook de lokale horeca- en handelszaken een eenvoudige oplossing bieden om de toegankelijkheid van hun zaak te vergroten. Eén van die praktische oplossingen is een ‘bellend vlak’.”

Het is dan tóch geen schrijffout, dat ‘bellend vlak’?

“Neen, zeker niet (lacht). Het is een wegneembaar en eenvoudig op te bergen hellend oprijvlak, dat geplaatst wordt als een klant met beperkte mobiliteit de zaak bezoekt. Aan de deur van het pand hangt op zithoogte een draadloze bel of een bordje met een telefoonnummer. Zo kan de klant aan de handelaar een seintje geven. Vandaar die term ‘bellend’. Het vergemakkelijkt de toegang, niet enkel voor mensen met een rolstoel, maar ook voor mensen met een rollator of ouders met een kinderwagen.”

Voor dit project gingen jullie een samenwerking aan met Dito vzw?

“Klopt. Dito vzw is een vereniging van en voor mensen met een handicap of chronische ziekte en hun netwerk. Zij stonden ons én de handelaars bij met heel wat advies. Zo konden de handelaars intekenen op een gratis screeningsdag, waarbij medewerkers van Dito vzw en de stad naar de handelszaken trokken. De zaakvoerder kreeg er dan advies over zo’n ‘bellend vlak’, maar ook over de algemene toegankelijkheid, zoals de toegang naar de toiletten of de algemene indeling van de zaak. Hiervoor kregen we ook hulp van collega’s van de dienst lokale economie, zoals Kim (rechts op de foto, red.). Daarnaast werkten we ook samen met de app ‘On Wheels’. Dat is een applicatie waar mensen met een beperking kunnen ingeven welke handelszaken toegankelijk zijn. Tijdens de screeningsdagen brachten we zelf alles in kaart en we gaven dit meteen in de app in. Dat lijkt iets kleins, maar voor minder mobiele mensen kan het heel verrijkend zijn om te weten waar je precies terechtkan.”

Was de actie een succes?

“Intussen hebben er al enkele handelaars ingetekend en werden de eerste oprijvlakken afgeleverd. De actie heeft dus zeker wel zijn werk gedaan. Toch zouden we niets liever willen dan dat nog meer handelaars zich opgeven voor deze actie. We zetten onze samenwerkingsovereenkomst met Dito vzw dan ook verder in 2025. Dat betekent dat handelaars ook dit jaar nog een aanvraag kunnen doen voor een ‘bellend vlak’. Volledig gesubsidieerd door de stad, trouwens.”

Eén van die handelszaken die mee in het project stapte, is restaurant Malt. Wij vroegen Jonas en Joyce naar hun motivatie en ervaringen met het ‘bellend vlak’.

Jonas: “We waren eigenlijk al langere tijd aan het twijfelen om iets te installeren voor onze minder mobiele klanten. Toen we een mailtje kregen van de stad met info over de ‘bellende vlakken’, hebben we dus niet lang getwijfeld. We hebben zowel aan onze gevel als binnen in het gebouw een trapje. Met het wegneembaar rijvlak zijn beide problemen opgelost, want het is een zeer licht en mobiel vlak, dus heel makkelijk in gebruik.”

Joyce: “Inderdaad. Nog maar enkele dagen nadat we het ‘bellend vlak’ hadden ontvangen, konden we het al gebruiken. Een teken dat er dus echt wel nood aan is. Het is ook een soort extra service die we kunnen bieden aan onze klanten. En daar zijn ze natuurlijk heel tevreden mee. De reacties de we kregen, waren uiterst positief.”

Wil je ook een 'bellend vlak'? Heb je een handelszaak in Ninove en zie je wel wat in een 'bellend vlak'? Neem contact op met de dienst lokale economie via lokale.economie@ninove.be of 054 50 50 50.


Contact informatie