Verkiezingen: veelgestelde vragen

Kiezers

Wat als ik geen uitnodigingsbrief (meer) heb?

Heb je geen uitnodigingsbrief ontvangen, ben je die kwijt, vergeten of is die (onleesbaar) beschadigd? Dan kan je:

  • een duplicaat afhalen bij de dienst bevolking, stadhuis site Bevrijdingslaan, Bevrijdingslaan 7. Dit kan vanaf de week voor de verkiezingen tot de sluiting van de stembureaus op de dag van de verkiezingen zelf. Je haalt het duplicaat persoonlijk af.
  • de digitale uitnodigingsbrief afdrukken en meebrengen naar het stemlokaal. Je kan deze terugvinden in je eBox (als je die hebt geactiveerd).
  • de digitale uitnodigingsbrief op het scherm van je smartphone tonen aan de leden van het stembureau. Je kan deze terugvinden in je eBox (als je die hebt geactiveerd).
    Let wel, om een volmacht uit te oefenen, heb je een papieren oproepingsbrief nodig. Als je dus een volmacht gaat uitoefenen en gebruik wil maken van het duplicaat uit de eBox, dan moet je de oproepingsbrief afprinten.

Ik ben mijn identiteitskaart verloren of hij is gestolen. Wat nu?

Je doet aangifte van verlies bij de dienst bevolking,  stadhuis site Bevrijdingslaan, Bevrijdingslaan 7. Je brengt een pasfoto mee naar deze afspraak. Na de aangifte ontvang je een attest van verlies waarmee je kan gaan stemmen.

Hoe geef ik een vomacht?

Lees hier hoe je een volmacht kan geven.

Voorzitters

Hoe benoem ik een secretaris?

Wanneer je wordt aangesteld als voorzitter, kan je zelf een secretaris benoemen. Hier zijn twee mogelijkheden:

  • je kan deze de dag van de verkiezingen kiezen uit de aanwezige bijzitters of
  • je kiest iemand die je kent uit de kiezers van de kieskring vb. een kennis, een buur...  Indien deze persoon nog niet werd opgeroepen, vult deze het online formulier voor vrijwilligers in en vermeldt bij opmerkingen: 'toegewezen secretaris door voorzitter (naam voorzitter) in stembureau of telbureau (nummer bureau)'

Contact informatie